De impact van laaggeletterdheid op scholen gaat verder dan het klaslokaal

laaggeletterdheid

De impact van laaggeletterdheid klassiek op scholen gaat verder dan het klaslokaal

De impact van laaggeletterdheid op scholen gaat verder dan de klasmuren. Docenten en beheerders willen dat leerlingen slagen op school, maar ze hebben weinig controle over wat er buiten het klaslokaal gebeurt. Ongeacht hun leeftijd hebben veel studenten beperkte toegang tot boeken, wat de mogelijkheden die ze hebben om hun leesvaardigheid en woordenschat te ontwikkelen, beperkt. Dit gebrek aan toegang kan een diepgaand effect hebben op de leerresultaten. In dit artikel bekijken we zes gratis technische hulpmiddelen die docenten kunnen gebruiken om hun klaslokalen effectiever te maken.

Het ontwikkelen van materiaal voor laaggeletterde gemeenschappen is vooral een uitdaging voor personen met een handicap. Een laaggeletterd persoon identificeert zichzelf misschien niet als zodanig, en hun behoeften zullen aanzienlijk variëren. Naast het afdrukken van documenten, kunnen veel mensen met een handicap moeite hebben met het begrijpen van stijlfiguren, emotionele taal en andere vormen van taal. Voor deze mensen is duidelijk schrijven een essentieel onderdeel van een goede gebruikerservaring. Bovendien kunnen de juiste materialen hen helpen informatie te communiceren en te begrijpen die ze anders niet zouden kunnen.

De impact van laaggeletterdheid op iemands gezondheid is moeilijk vast te stellen en aan te pakken. In taalkundig diverse gemeenschappen kan laaggeletterdheid moeilijker te identificeren zijn. Evenzo hebben migrantengemeenschappen vaak een complex alfabetiseringsprofiel. Sommige mensen willen misschien niet als gehandicapt worden bestempeld, ondanks hun cognitieve of psychologische beperkingen. Laaggeletterdheid is vaak een vorm van onzichtbare handicap die ongeveer 10 procent van de bevolking treft.

Site bezoeken voor meer info: https://hetsen-visschers.nl/